tisdag 2 december 2014

Det är MYCKET nu...

Guided inquiry, analyserande uppsatser, betygssättning och analys av min egen undervisning

Ibland behöver man vägledning
Uppgiften till december månads försteärarträff var att titta på hur man inledde en lektion.
En nyttig uppgift. Det var inte roligt att se sig själv eller att höra sin egna “ljuva stämma”. Jag låter som Ronny Jönsson syrra tänkte jag när jag när jag tittade på min inspelning.
Lektionen jag valde att filma var en inledning på ett nytt arbetsområde. Anledningen till detta val var att jag då hade möjlighet att bli filmad eftersom jag hade med mig vår bibliotekarie Margareta. Jag visste redan från början att detta skulle bli knepigt. Jag hade laddat till tänderna för att undvika katastrof.

Jag var där i god tid. (Ganska ovanligt eftersom lektionerna går i ett och att jag är i många olika salar)
  • Jag hade pratat igenom upplägget med Margareta. (Också det ganska ovanligt eftersom vi jobbar ganska ensamma i lärarjobbet.)
  • Jag hade skrivit instruktioner. (Det gör jag alltid)

Guided inquiry
Vad är det? Guided inquiry skulle närmast kunnat översättas med ledd sökning. Mina elever och säkert även dina behöver tränas att söka på nätet.


Ämnesområdet vi skulle jobba med var Dystropier och miljö,
  • Vi inledde ämnesområdet med att titta på några kortfilmer som jag hittade på www.shortoftheweek.com och diskuterade innehållet. Eleverna fick i läxa att bestämma sig för ett ämnesområde så som global uppvärmning, avskogning, vattenbrist, ökenspridning, megastäder, överkonsumtion, svält m.f.

  • Näst steg blev att hjälpa eleverna att söka artiklar om ämnet varav minst en skulle vara vetenskaplig. Vi använde oss av www.forskning.se och www.scholar.google.se för att hitta vetenskapliga artiklar. Vi tipsade också om att leta efter ursprungskällan när man använder sig av av ex. Wikipedia. Elevernas uppgift var att ta fram 3 artiklar och läsa in sig på artiklarna så de kunde berätta för sina kamrater och de tillsammans kunde ställa frågor till innehållet. På detta sättet lärde sig eleverna tillsammans mer om ämnet och kunde gemensamt söka frågeställningar de ville arbeta vidare med.

  • Lektionen efter introducerade jag hur man skriver analyserande uppsats.

  • Eleverna jobbade med sin uppsats under kommande 5 lektioner. De tog stöd av varandra i skriv- och sökprocessen och jag följde deras arbete i klassrummet och genom Google drive.

  • Som avslutning kommer eleverna att få berätta om sitt arbete för varandra i tvärgrupper.

  • Arbete kommer att avslutas med eleverna utvärderar sitt eget arbete.


Frågor vi har tagit med oss i processen i Guided inquiry är;

  1. Vad vet jag? (Inventering)
  2. Vad ska jag ta reda på? (
  3. Hur tar jag reda på det? (Metod)
  4. Vad har jag lärt mig? (Utvärdering)
  5. Hur ska jag använda det jag fått reda på? (Utvärdering)
  6. Hur ska jag dela med mig av det jag lärt mig? (Peer learning)
  7. Vad kan jag göra bättre nästa gång? (Utvärdering)

    Ibland kan vägen vara krokig fram till slutmålet.

Hur gick det med mina inledningar då?
Nja… Jag var nöjd med att jag väntade ut eleverna (trots att jag ser ganska uttråkad ut) De flesta förstod vad de skulle göra även om jag pratar för fort och för mycket. Klassen behövde endel vägledning när det gällde att söka material. Att prata med varandra gick bättre. De stora flertalet hittade frågeställningar även om de behövde lite hjälp att spetsa till frågorna. Men tredje dagen hände något. Jag kom inrusande i klassrummet med ytterkläderna på eftersom tåget var sent. (Ja, jag vet…) Jag tog av mig jackan och sa; “Jag har kommenterat alla era uppsatser i google. Ni har tre lektioner kvar att jobba. Kom fram till mig om ni behöver hjälp. varsågoda”. Och det funkade. I 100 minuter jobbade klassen koncentrerat. Det ska bli spännande att se vad slutresultatet blir.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar