torsdag 6 november 2014

Kapitel 11- 14 "Val av metod", "Spelregler", "Övergång", "Spelregler"

De här kapitlet handlade mycket av det som man redan gör idag i sin lärargärning. Jag har vart att behandla dem i klump.

Metodval
När man väljer metod tycker jag att man alltid strävar efter att variera sig och att man också genom att använda olika metoder vill träna på olika förmågor.

I val av metod kan också val av digitala eller andra verktyg ingå.

Spelregler
Anpassas till grupp och individ.

Jag spelade inte in mig själv, men jag ger nästan alltid information både muntligt och skriftligt. De stora flertalet ha inga bekymmer att förstå vad som ska göras, hur, när, var och med vem osv.
Jag pratar för fort och försöker att tänka på det.

Övergång/Spelregler
Att träna på grupparbete är något som jag har blivit mer och mer medveten om att man behöver göra. Det är svårt att jobba kollaborativt. Men hur gör man då? Detta är något jag ska titta vidare på i mitt projekt. Jag ska utvecka mer om detta med Jigsaw strategy.

Det dubbla uppdraget
Jag tycker att delen av personlig utveckling blir mer och mer tydligt, inte minst eftersom vi jobbar med förmågor och med formativ bedömning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar