torsdag 6 november 2014

Kapitel 5 Makt eller inflytande

Jag tycker tyvärr att boken blev sämre från och med detta kapitlet. Det mesta av det som sades var väldigt självklart. Att ha med sig från detta kapitlet är självklart att all kontakt i klassrummet (och annars också) ska bestå av ömsesidig respekt.

En annan sak som jag har tänkt på är det som boken säger, vikten av att fokusera på det som fungerar bra. Detta gäller inte minst de elever som har svårt på olika sätt och av olika anledningar men också de elever som det fungerar bra för. Jag tycker också att det kan vara en poäng att emellanåt också återkoppla till hemmet, inte minst när det är elever som har svårt i inlärningssituationen eller elever som man ringt hem för att de har misskött sig.

Uppgiften till detta kapitlet var att fundera på vad som triggar en. Jag kan bli grymt provocerad av barn som behöver hjälp, men inte vill ta emot hjälp. Jag har dock av erfarenhet lärt mig att backa och att över tid försöka bygga en relation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar