torsdag 6 november 2014

Kapitel 6-7. Klassrumskultur och de första minuterna.

Boken poängterar vikten av ritualer, rutiner och normer. Efter snart 20 år i yrket har man byggt upp endel sådant.
Exempel på detta är;

  • Alltid ha högt ställda förväntningar. Jag begär att alla ska göra sitt bästa
  • Alltid vänta ut eleverna tills det blir tyst
  • Ha bestämda platser och grupper.
  • Skriva upp på tavlan vad som ska göras under lektionen och ge tidsramar.
  • Ge ordet till olika elever.
  • Jobba för arbetsro.
  • Prata och verka för ett just klimat där alla elever känner att de är välkomna och kan vara trygga och växa.
  • Bryta upp lektionspasset i olika aktiviteter.
Vad som är väldigt svårt att inverka på är det fysiska miljön som inte är anpassad till de stora barngrupperna vi har eller till modern undervisning heller för den delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar