torsdag 6 november 2014

Kapitel 8. "Besvärliga" barn och föräldrar.

Alla barn passar inte in i den organisationen som skolan erbjuder, med stora klasser, många lärare och ett högt uppskruvat tempo för att hinna med kunskapskrav och personlig utveckling.

De här ungdomarna mår inte bra av skolan. De kanske blir utåtagerande, tysta eller kanske inte kommer alls.

Skolan har svårt att möta dessa barnen, när individanpassningar i klassrummet inte räcker till, då vi är begränsade i lokaler, tid och personaltäthet och ibland kompetens. Det är ur-svårt att kunna möta alla barn där de är med kanske 50 minuter på sig och 32 elever i klassrummet.

Har dessa barn drivna föräldrar så har de tur. Föräldrar som har ork och möjlighet att ställa krav och ligga på. Så ska det inte vara, men så kan det absolut vara.

Är dessa barn och föräldrar besvärliga?  Nej verkligen inte.

Kan dessa barn och föräldrar få en att knyta knyt på en själv och ligga sömnlös på nätterna?
Absolut!

Hur gör man då?

  • Var ärlig och tydlig.
  • Linda inte in budskapet, men glöm inte heller att berätta om det som fungerar.
  • Glöm inte att vara framåtsyftande. "Ditt barn kommer också att gå på gymnasiet osv. men hens väg kanske kommer att se lite annorlunda ut:"
  • Ta inte skott för det som du inte kan påverka. Du har förmodligen inte möjlighet att anpassa din enhets personalstyrka eller ekonomi.
  • Ta hjälp av olika yrkeskategorier och inte minst föräldrarna.
  • Ligg steget före.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar