måndag 20 oktober 2014

Ledarskap i klassrummet kapitel 4 "Öka sannolikheten för att det ska fungera"


 

Framgångsfaktorer

Vad är det som gör en lärare framgångsrik. Är det något man kan öva upp eller något man har eller är det kanske en blandning av båda. Det är inte svårt att hålla med i författarens uppradning av framgångsfaktorer. Var står man då själv i allt detta. Vad funkar, vad behöver utvecklas?
  • Värderingar; Jag jobbar på att se att möte eleverna där de är varje dag. Jag jobbar mycket och målinriktat med att bygga relationer till mina elever.
  • Inlärning; Vad gör jag i klassrummet och vad är syftet med vad jag gör och kanske inte minst. Vad gör jag när det inte fungerar.
  • Påverkan; RELATIONER!
  • Framtiden; Vad är det eleverna behöver ha med sig in i framtiden? 
  • Beteende; Den ständiga önskan att utvecklas!
  • Klassrumskultur; Lägga tid här är viktigt. Väl investerad tid. Vad hände med det vi gjorde med 7:orna för några år sedan.
  • Kärlek och stuktur; Kan man vara både och beroende på gruppen?
Måste jag välja bara en säger jag beteende. Vad kan jag göra bättre? Vad behöver utvecklas? Vem gör jag det bäst tillsammans med eller är det något som bara ligger hos mig? Var kan jag hitta den kunskapen jag söker?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar