måndag 20 oktober 2014

"Ledarskap i klassrummet" Kapitel 3 Demokrati och delaktighet.


Hur mycket ska eleverna bestämma och vad ska de bestämma om?



Jag funderar på hur jag jobbar. Rätt så mycket är ju redan bestämt i styrdokumenten, annat styr schemaläggningen över. Hur lång eller kort tid man har. Vad man kan åstadkomma på den givna ramen "lektionen".

Jag låter eleverna vara med och styra över arbetssätt. Jag brukar gå igenom vad vid ska göra. Ge exempel på vad jag gjort tidigare; "Förra året gjorde vi en dramatisering av en rättegång".
Eleverna får vara med och bestämma hur vi ska pröva deras kunskaper (under förutsättning att det inte alltid blir samma). De kan vara med och bestämma över tidsramen. Jag tar med eleverna mycket i planeringsstadiet och under lärprocessen.

Regler, ramar och bedömning har hittills varit mitt ansvar.

Peer-learning

Kan man med Peer-learning öka elevernas inflytande i klassrummet? Det får vi se. Jag tänker att om man ger eleverna verktyg för planering, olika lärstilar, kamratbedömning och mer ansvar och dessutom får lära sig att debattera och pröva sina tankar mot andra. Borde inte det innebära att de kan ta större ansvar? Att man som lärare istället fokuserar på att lära ut verktyg, stöttar i processen och sedan självklart står för bedömning och feedback för att utveckla lärprocessen på ett tydligare sätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar