onsdag 1 oktober 2014

Ledarskap i klassrummet kapitel 1


 

Ledarskap i klassrummet. Det är kanske ingenting man funderar på att man håller på med dagligdags, men det kanske borde vara det. Det är ju väldigt tydligt att vi alla har olika styrkor och svagheter när det gäller ledarskap, och har man som jag, i min roll som speciallärare, har jag haft förmånen att få en inblick i mina kollegors arbete.
Jag hoppas att denna boken kan leda till tankar som leder till att jag kan utveckla mitt ledarskap och reflektera över vad jag gör och varför. Det är nog ibland alldeles för mycket som sitter i ryggmärgen och när det gäller beslutsfattande klassrummet. Det sades på uppstartsföreläsningen att man som lärare tar cirka 500 viktiga beslut per dag i klassrummet. Det är lite skrämmande när man tänker på det.

Det största utmaningarna tycker jag är att få tiden att räcka till. Tid att se eleverna, tid att anpassa min undervisning utifrån elevernas enskilda behov. Det gäller att lägga den tid och energi på det som är viktigt, men det kan vara svårt när det finns många som drar i en, elever, föräldrar, kollegor och olika grupper som gärna lägger på en arbetsuppgifter, men som sällan ger en tiden det krävs för att lyckas.

Jag tycker det är viktigt att samverka kring eleverna, att vi tar gemensamma grepp för att underlätta alla elevers utveckling, men också att man får stöd när man kör fast. Jag kan påverka detta genom att vara öppen för samarbete och lyssna på mina kollegor.

Jag tycker att den formativa bedömningen och det tydliga fokuset på arbetet i klassrummet hjälper mig. Även om jag inser att det är ett arbete i utveckling. Jag tycker också tydlighet i arbetet hjälper mig, att elever har stödstrukturer och att eleverna ges möjligheter att lyckas.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar