måndag 20 oktober 2014

Ledarskap i klassrummet kapitel 2 "Ledarskap"

photo credit: Atos International via photopin cc




Boken tog upp sådant som jag själv kan påverkar, nämligen;

  • Min attityd; Att möte eleverna med respekt. Att vara en förståndig vuxen, att vara lärare och gilla sitt uppdrag.
Jag tänker att så länge jag gillar att vara lärare ska jag fortfarande vara lärare, och om det kommer en dag då jag inte gillar mitt uppdrag, på riktig, så ska jag göra mina elever och mig själv tjänsten att göra något annat. Fram till nu har jag nog lyckats ganska bra som ambasadör för mitt yrke eftersom flera av mina vänner som bytt karriär faktiskt tänkt att bli lärare.
  • Mitt beteende; Det här är svårt att bli medveten om. Jag vet att jag ibland pratar jättefort. Jag jobbar på att dra ner tempot. Eleverna lär ju sig inte mer för att jag försöker lära ut snabbare eller....
  • Min kompetens som pedagog; Sanningen boken tog upp här var bli medveten om vad du kan påverka. Det är ju lätt att sura ihop för det man inte kan påverka och jag tänker att påverkansgraden måste vara olika i olika organisationer och kanske också beror det på vem man är och hur man framför sin sak.

Döda poeters sällskap: 

 
 En god ledare
 Så klart skulle jag kunna välja någon av mina många kompetenta kollegor, men de hade kanske inte ville vara med på film. Jag har därför valt Robin Williams i en av hans många fantastiska roller. RIP Robin.
Vad är det som gör läraren i den här filmsnutten så bra?

1. Han är tydlig. Han kan sin sak. Han har någonting viktigt att säga, att man ska våga göra det man själv tror på och inte bara anpassa sig till andra. Han använde humor för att nå eleverna. Även om han drev med eleverna gjorde han det på sådant sätt att han inte kränkte någon, utan förstärkte budskapet.
I denna scenen använder inte läraren maktspråk utan pratar med eleverna med respekt. Han påverkar genom att leda genom exempel.

2. Jag har haft förmånen att träffa många kloka lärare under min skolgång. Lärare som brydde sig och som ville något. Lärare som brann för sitt yrke och som var duktiga.
Jag har också träffat chefer som varit goda ledare, som har sett och lyssnat på individerna, men som inte varit rädda för att fatta beslut och som har stått kvar när stormen dragit in. Chefer som man visste att om man skulle få problem med någon förälder så skulle de stötta en, men som också var skickliga att leda samtal så att om problem uppstod kunde medla så att alla parter blev nöjda.

3. En god ledare, leder genom exempel. Lyssnar, men vågar ta beslut. En ledare behöver vara trygg i sig själv. En god ledare har visioner.

4. Ledarskap. Jag tänker att man som ledare pekar ut riktningen, får människor att arbete tillsammans mot ett klart definierat mål. Att som ledare ska man se till individernas olika kompetenser och kan dra nytta av dessa för att alla ska känna sig delaktiga och nå optimala resultat. Som ledare tycker jag att man ska kunna inspirera men också våga ta i svårigheter. Det är viktigt att man kan delegera som ledare om man ska orka.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar